- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
22TRACKS.COM IS BIJ DE MEESTE MUZIEKLIEFHEBBERS EEN BEKENDE WEBSITE. EEN ONLINE JUKEBOX WAAR DE NIEUWSTE NUMMERS OP ZIJN TE LUISTEREN IN 22 VERSCHILLENDE MUZIEKGENRES SAMENGESTELD DOOR 22 VERSCHILLENDE MUZIEK EXPERTS. ZE ZIJN ENORM SNEL GEGROEID EN ZIJN GENOMINEERD VOOR VERSCHILLENDE CONCEPT AWARDS WAT ONS NIEUWSGIERIG MAAKTE. EN WE ZIJN ZELF NATUURLIJK GROOT FAN VAN 22TRACKS!
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - -
Door: Anne Pereira & Frédédique van Poppel
DOOR WIE IS 22TRACKS OPGEZET?
" Vincent Reinder (CCO) en ik zijn samen begonnen met 22 tracks. "
HOE ZIJN JULLIE BEGONNEN?
" 22tracks is hobbymatig begonnen. Rond september 2009 is het echt officieel gelanceerd. Toen is door Larix Kortbeek (CTO), die toen bij het ons kwam, het digitaal platform volledig opgebouwd. Uiteindelijk is ook Edwin Valent (CFO) erbij gekomen voor het financiële aspect.
Later zijn er nog twee personen bijgekomen als contactpersoon voor Brussel en Londen. Dus 22tracks bestaat nu uit een team van zes mensen, dj’s niet meegerekend. "
WAAROM DIT CONCEPT?
" Vincent merkte bij zijn radioshow dat luisteraars moeite hadden met het behouden van aandacht voor een twee uur durende show. Vaak was er door de luisteraars vraag naar losse mp3’s, zodat ze niet twee uur lang naar de radio hoefden te luisteren om een nummer te horen. Omdat hij nummer niet ‘illegaal’ wilden vrijgeven, met aandacht op de artiest zijn verdiensten, bieden wij mensen de mogelijkheid om muziek te luisteren via een online jukebox met 22 nummers per genre. Uiteraard ook in 22 verschillende muziekgenres.
Daarnaast waren we op de hoogte van de interesse die jongeren voor muziek hebben en hebben we met name voor de ‘luie luisteraar’ een ideaal platform gecreëerd.
Voor degene die geen tijd hebben om zelf op zoek te gaan naar de nieuwste muziek, maar die wel interesse heeft, is dit de ideale manier om aan de nieuwste nummers te komen.
Jongeren hebben daarnaast niet altijd geld om muziek te kopen, dus wordt ze de mogelijkheid geboden de muziek gratis te beluisteren. De nummer verdwijnen langzaam uit de playlist, dus mocht je voor het verdwijnen van een nummer geen geld hebben om deze te kopen, dan kun je deze opslaan in je eigen playlist. Mocht je een nummer willen kopen, dan kun je heel simpel op het nummer klikken. "
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN 22TRACKS?
" Wij zijn een promotietool voor de muziekindustrie, vooral voor nieuwe opkomende artiesten creëren wij zeker een kans. Door hun muziek te laten horen op onze website wordt deze aan een groot publiek tentoongesteld. Daarnaast zorgen wij voor een diversiteit aan muziek, wij laten meer zien dat radio of tv. Ook zorgen we voor een lagere drempel van muziek beluisteren. Het is simpel en makkelijk en daar hebben mensen behoefte aan. "
WAT IS JULLIE DOELGROEP?
" Voornamelijk mensen tussen de 18 en 34 jaar oud. Zij zijn het meest bezig met muziek en dan met name de nieuwste artiesten en nummers. "
IS ER NOG EEN ANDERE MANIER OM JULLIE DOELGROEP TE OMSCHRIJVEN?
"Onze doelgroep is vaak de wat luiere luisteraar, zij hebben weinig tijd of geen zin om zelf op zoek te gaan naar de nieuwste muziek. Ze zijn dus wel geïnteresseerd, maar ze willen niet alles zelf hoeven opzoeken. Daarnaast luisteren ze liever online zonder reclame ed. dan naar de radio."
Voor degene die geen tijd hebben om zelf op zoek te gaan naar de nieuwste muziek, maar die wel interesse heeft, is dit de ideale manier om aan de nieuwste nummers te komen.
Jongeren hebben daarnaast niet altijd geld om muziek te kopen, dus wordt ze de mogelijkheid geboden de muziek gratis te beluisteren. De nummer verdwijnen langzaam uit de playlist, dus mocht je voor het verdwijnen van een nummer geen geld hebben om deze te kopen, dan kun je deze opslaan in je eigen playlist. Mocht je een nummer willen kopen, dan kun je heel simpel op het nummer klikken. "
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN 22TRACKS?
" Wij zijn een promotietool voor de muziekindustrie, vooral voor nieuwe opkomende artiesten creëren wij zeker een kans. Door hun muziek te laten horen op onze website wordt deze aan een groot publiek tentoongesteld. Daarnaast zorgen wij voor een diversiteit aan muziek, wij laten meer zien dat radio of tv. Ook zorgen we voor een lagere drempel van muziek beluisteren. Het is simpel en makkelijk en daar hebben mensen behoefte aan. "
WAT IS JULLIE DOELGROEP?
" Voornamelijk mensen tussen de 18 en 34 jaar oud. Zij zijn het meest bezig met muziek en dan met name de nieuwste artiesten en nummers. "
IS ER NOG EEN ANDERE MANIER OM JULLIE DOELGROEP TE OMSCHRIJVEN?
"Onze doelgroep is vaak de wat luiere luisteraar, zij hebben weinig tijd of geen zin om zelf op zoek te gaan naar de nieuwste muziek. Ze zijn dus wel geïnteresseerd, maar ze willen niet alles zelf hoeven opzoeken. Daarnaast luisteren ze liever online zonder reclame ed. dan naar de radio."
WAAROM DE KEUZE VOOR DE NAAM 22TRACKS?
Reden 1: Vincent was hiervoor radio dj, zijn show was opgebouwd uit ongeveer 22 nummers
en daar omheen nog gepraat en reclames. Het was een twee uur durende show
met alles erbij.
Reden 2: Als je het cijfer 2 spiegelt, vormt dit een hartje, wat het logo van my22 is
Reden 2: Als je het cijfer 2 spiegelt, vormt dit een hartje, wat het logo van my22 is
geworden, wat je persoonlijke playlist is op de website als je deze aanmaakt.
Reden 3: 22 nummer is eigenlijk het ultieme aantal voor een playlist, want dat duurt
Reden 3: 22 nummer is eigenlijk het ultieme aantal voor een playlist, want dat duurt
ongeveer een uur tot anderhalf uur.
Reden 4: De domeinnaam van de URL was nog vrij.
HOE HEBBEN JULLIE BEKENDHEID GEKREGEN?
" Voornamelijk door mond op mond reclame. Er wordt weinig aan de marketing gedaan. Er is ooit 250 euro aan stickers uitgegeven en verder hebben ze wat kleine strategieën, zoals bijvoorbeeld de eerste 80 gedownloade 22tracks apps voor op de Iphone gratis weg te geven. Tegenwoordig kosten ze ongeveer 1,50 euro, maar door de eerste hoeveelheid gratis weg te geven, praten mensen erover en is het een vorm van marketing. Verder wordt hier eigenlijk weinig aan gedaan. "
Gilles en Vincent hadden in het begin zelf al veel contacten met verschillende DJ’s in Amsterdam. Gilles heeft hiervoor voor ID&T gewerkt en Vincent natuurlijk als radio dj. Door de dj’s en artiesten op de site wordt regelmatig een post op social media gedaan met een link naar 22tracks, waardoor zij weer bekendheid krijgen.
Reden 4: De domeinnaam van de URL was nog vrij.
HOE HEBBEN JULLIE BEKENDHEID GEKREGEN?
" Voornamelijk door mond op mond reclame. Er wordt weinig aan de marketing gedaan. Er is ooit 250 euro aan stickers uitgegeven en verder hebben ze wat kleine strategieën, zoals bijvoorbeeld de eerste 80 gedownloade 22tracks apps voor op de Iphone gratis weg te geven. Tegenwoordig kosten ze ongeveer 1,50 euro, maar door de eerste hoeveelheid gratis weg te geven, praten mensen erover en is het een vorm van marketing. Verder wordt hier eigenlijk weinig aan gedaan. "
Gilles en Vincent hadden in het begin zelf al veel contacten met verschillende DJ’s in Amsterdam. Gilles heeft hiervoor voor ID&T gewerkt en Vincent natuurlijk als radio dj. Door de dj’s en artiesten op de site wordt regelmatig een post op social media gedaan met een link naar 22tracks, waardoor zij weer bekendheid krijgen.
HOE ZIJN JULLIE AAN DE DJ'S GEKOMEN DIE DE PLAYLISTEN SAMENSTELLEN?
" Door onze contacten in de muziekindustrie hebben wij verschillende dj’s benaderd met de vraag of zij het leuk vonden om dit te doen. Daarbij voor iedere genre een dj die een expertise heeft op dit gebied. De dj’s doen het vrijwillig, omdat ze het leuk vinden om te doen en doordat ze een stukje promotie terugkrijgen via de site van 22tracks. Bij iedere playlist staat door welke dj de lijst is samengesteld en kun je meer informatie over deze dj vinden. Door 22tracks worden veel dj’s dan ook vaker geboekt. "
" Door onze contacten in de muziekindustrie hebben wij verschillende dj’s benaderd met de vraag of zij het leuk vonden om dit te doen. Daarbij voor iedere genre een dj die een expertise heeft op dit gebied. De dj’s doen het vrijwillig, omdat ze het leuk vinden om te doen en doordat ze een stukje promotie terugkrijgen via de site van 22tracks. Bij iedere playlist staat door welke dj de lijst is samengesteld en kun je meer informatie over deze dj vinden. Door 22tracks worden veel dj’s dan ook vaker geboekt. "
- - - - - - - - - - - - - - - -
“ De reden dat we hierin onderscheid
maken is, omdat iedere stad een
andere sound heeft. Dus andere
muziekinteresses. “
- - - - - - - - - - - - - - - -
JULLIE HEBBEN EEN ONDERSCHEID GEMAAKT TUSSEN AMSTERDAM EN BRUSSEL, ZIJN JULLIE VAN PLAN OM NOG MEER STEDEN TE VEROVEREN?
" Ja, momenteel zijn wij bezig met Londen, dit is al ver in zijn proces. We hebben daar al een contactpersoon die druk bezig is met de laatste regelingen. Daarnaast hebben we plannen voor New York en Jakarta. Uiteindelijk willen we in 22 wereldsteden bekend zijn. Steden als Berlijn, Tokyo en Los Angeles horen ook zeker in dit rijtje. De reden dat we hierin onderscheid maken, is omdat iedere stad een ander sound heeft. Dus andere muziekinteresses. We spelen hier op in, zo heb je bijvoorbeeld in Brussel de West-Afrikaanse cultuur die heel sterk aanwezig is, dus hiervoor hebben wij een aparte genre gecreëerd met bijpassende muziek op deze cultuur. Deze genre zie je weer niet terug in de genres van Amsterdam. In iedere stad leeft dus een andere muziekcultuur. "
WAAROM EERST AMSTERDAM EN BRUSSEL?
" Amsterdam was voor ons een makkelijke zet. We hadden hier al veel contacten in de muziekwereld via ons verleden bij ID&T en radio. De verschillende dj’s waren makkelijk te benaderen en een hoop wilden graag vrijwillig de lijsten voor de verschillende muziekgenres samenstellen. Zij kregen hierdoor namelijk toch een promotie van hun werk, waardoor hun naamsbekendheid groter werd en ze dus ook vaker geboekt werden.
Brussel was een logische volgende stap. Een bruisende stad waar muziek een grote rol speelt. Hier hadden we contact met Koen, die het contact in Brussel regelt. Via hem zijn wij bij veel dj’s voor de afspeellijsten van Brussel gekomen. Daarnaast is Brussel een uitdaging, omdat ze er een verschil hebben tussen de Walen en de Vlaamsen en je moet er wel voor zorgen dat je beide doelgroepen aanspreekt. "
HOE VERDIENEN JULLIE JE GELD MET 22TRACKS?
" Met name door de advertising. Naast de 22 playlists is er ook nog een 23ste playlist speciaal voor advertising. Brand it playlists: Merken nemen contact op met 22tracks om hun merk te promoten met 22 bijpassende muzieknummers. Zo hadden we pasgeleden WE die een kerstcollectie had van 22 outfits tips voor kerst. Elke outfit had zijn eigen nummer gekregen. Je kunt ook voor de achtergrond van de website wallpapers inkopen.
Daarnaast krijgen we bij het verkoop van een nummer een klein percentage van de opbrengst. Voor de apps voor op je telefoon krijgen wij ongeveer 2/3 van de opbrengst. "
ZIJN ER NOG VERDERE ONTRIWKKELINGEN OP HET GEBIED VAN APP''S ETC.?
" We zijn bezig met een premium service voor de luisteraars. Door een soort van abonnement te nemen voor een bepaald maandelijks bedrag, heb je extra mogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld terug kunnen kijken in het archief. We hopen dit over ongeveer een half jaar te lanceren. "
" Ja, momenteel zijn wij bezig met Londen, dit is al ver in zijn proces. We hebben daar al een contactpersoon die druk bezig is met de laatste regelingen. Daarnaast hebben we plannen voor New York en Jakarta. Uiteindelijk willen we in 22 wereldsteden bekend zijn. Steden als Berlijn, Tokyo en Los Angeles horen ook zeker in dit rijtje. De reden dat we hierin onderscheid maken, is omdat iedere stad een ander sound heeft. Dus andere muziekinteresses. We spelen hier op in, zo heb je bijvoorbeeld in Brussel de West-Afrikaanse cultuur die heel sterk aanwezig is, dus hiervoor hebben wij een aparte genre gecreëerd met bijpassende muziek op deze cultuur. Deze genre zie je weer niet terug in de genres van Amsterdam. In iedere stad leeft dus een andere muziekcultuur. "
WAAROM EERST AMSTERDAM EN BRUSSEL?
" Amsterdam was voor ons een makkelijke zet. We hadden hier al veel contacten in de muziekwereld via ons verleden bij ID&T en radio. De verschillende dj’s waren makkelijk te benaderen en een hoop wilden graag vrijwillig de lijsten voor de verschillende muziekgenres samenstellen. Zij kregen hierdoor namelijk toch een promotie van hun werk, waardoor hun naamsbekendheid groter werd en ze dus ook vaker geboekt werden.
Brussel was een logische volgende stap. Een bruisende stad waar muziek een grote rol speelt. Hier hadden we contact met Koen, die het contact in Brussel regelt. Via hem zijn wij bij veel dj’s voor de afspeellijsten van Brussel gekomen. Daarnaast is Brussel een uitdaging, omdat ze er een verschil hebben tussen de Walen en de Vlaamsen en je moet er wel voor zorgen dat je beide doelgroepen aanspreekt. "
HOE VERDIENEN JULLIE JE GELD MET 22TRACKS?
" Met name door de advertising. Naast de 22 playlists is er ook nog een 23ste playlist speciaal voor advertising. Brand it playlists: Merken nemen contact op met 22tracks om hun merk te promoten met 22 bijpassende muzieknummers. Zo hadden we pasgeleden WE die een kerstcollectie had van 22 outfits tips voor kerst. Elke outfit had zijn eigen nummer gekregen. Je kunt ook voor de achtergrond van de website wallpapers inkopen.
Daarnaast krijgen we bij het verkoop van een nummer een klein percentage van de opbrengst. Voor de apps voor op je telefoon krijgen wij ongeveer 2/3 van de opbrengst. "
ZIJN ER NOG VERDERE ONTRIWKKELINGEN OP HET GEBIED VAN APP''S ETC.?
" We zijn bezig met een premium service voor de luisteraars. Door een soort van abonnement te nemen voor een bepaald maandelijks bedrag, heb je extra mogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld terug kunnen kijken in het archief. We hopen dit over ongeveer een half jaar te lanceren. "
ZIJN ER N OG MEER TOEKOMSTPLANNEN?
" We zouden een instore service willen bieden aan winkelketens. Door niet alleen audio, maar ook visueel een product te versterken. We zorgen dan voor muziek aansluitend op de winkelketen, met bijvoorbeeld een sneaker die te zien is met bijpassende muziek. "
WAT VIND JE VAN DE MUZIEKINDUSTRIE VAN TEGENWOORDIG?
" Ja, het is heel anders dan voorheen. Je maakt minder winst op een nummer, dus je moet creatief zijn met weinig geld. Maar dit maakt het wel leuk. En door de digitalisering zijn er veel meer mogelijkheden op het gebied van muziek. Bijv. door het 'sharen' van muziek op het web. "
JULLIE BESCHERMENEN ARTIESTEN EIGENLIJK TEGEN HET ILLEGAAL DOWNLOADEN, HOE WERKT DIT?
" Wij zijn cloudsurfers, dat betekend dat onze muziek wordt gestreamt vanaf de server en niet bijvoorbeeld vanaf een andere computer, dus kun je de muziek nooit op je eigen computer opslaan. "
WAT DOE JE ZOALS VOOR 22TRACKS?
" Vooral de ‘nodige dingen’ : facturen opsturen, groei contacten regelen, contacten adverteerders regelen. Maar vooral partnerships regelen en de vraag naar 22 in andere steden. "
" We zouden een instore service willen bieden aan winkelketens. Door niet alleen audio, maar ook visueel een product te versterken. We zorgen dan voor muziek aansluitend op de winkelketen, met bijvoorbeeld een sneaker die te zien is met bijpassende muziek. "
WAT VIND JE VAN DE MUZIEKINDUSTRIE VAN TEGENWOORDIG?
" Ja, het is heel anders dan voorheen. Je maakt minder winst op een nummer, dus je moet creatief zijn met weinig geld. Maar dit maakt het wel leuk. En door de digitalisering zijn er veel meer mogelijkheden op het gebied van muziek. Bijv. door het 'sharen' van muziek op het web. "
JULLIE BESCHERMENEN ARTIESTEN EIGENLIJK TEGEN HET ILLEGAAL DOWNLOADEN, HOE WERKT DIT?
" Wij zijn cloudsurfers, dat betekend dat onze muziek wordt gestreamt vanaf de server en niet bijvoorbeeld vanaf een andere computer, dus kun je de muziek nooit op je eigen computer opslaan. "
WAT DOE JE ZOALS VOOR 22TRACKS?
" Vooral de ‘nodige dingen’ : facturen opsturen, groei contacten regelen, contacten adverteerders regelen. Maar vooral partnerships regelen en de vraag naar 22 in andere steden. "
- - - - - - - - - - - - - - - -
“ Zo had Gieltje een nummer van
James Blake gehoord en deze gedraaid tijdens zijn radioshow. Hij vernoemde daarbij ook 22tracks! “
- - - - - - - - - - - - - - - -
ZIJN ER ARTIESTEN DIE MEDE DOOR 22TRACKS DOORGEBROKEN ZIJN?
" Jazeker, mooi voorbeeld hiervan is de doorbraak van James Blake in Nederland. Een aantal jaar geleden stond hij in onze playlist. Veel radio dj’s van 3FM luisten naar onze playlists. Zo had Gieltje een nummer van James Blake gehoord en deze gedraaid tijdens zijn radioshow. Hij vernoemde daarbij ook 22tracks.
Ook Don Diablo heeft toen hij voor zichzelf ging werken, lost van de platenmaatschappijen, zichzelf gepromoot door een eigen playlist samen te stellen door middel van een Brand It playlist . "
" Jazeker, mooi voorbeeld hiervan is de doorbraak van James Blake in Nederland. Een aantal jaar geleden stond hij in onze playlist. Veel radio dj’s van 3FM luisten naar onze playlists. Zo had Gieltje een nummer van James Blake gehoord en deze gedraaid tijdens zijn radioshow. Hij vernoemde daarbij ook 22tracks.
Ook Don Diablo heeft toen hij voor zichzelf ging werken, lost van de platenmaatschappijen, zichzelf gepromoot door een eigen playlist samen te stellen door middel van een Brand It playlist . "
ZOU JE JULLIE MUZIEK ALS ONDERSCHEIDEND KUNNEN OMSCHRIJVEN?
" Misschien niet geheel onderscheidend, maar onze afspeellijsten bestaan vaak uit nieuwe nummers die het grote publiek nog niet kent en die nog nergens anders verkrijgbaar zijn. Dit zorgt toch wel voor een wat uniekere lijst aan muzieknummers. "
" Misschien niet geheel onderscheidend, maar onze afspeellijsten bestaan vaak uit nieuwe nummers die het grote publiek nog niet kent en die nog nergens anders verkrijgbaar zijn. Dit zorgt toch wel voor een wat uniekere lijst aan muzieknummers. "
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
WEBSITE: 22tracks.com // gillesdesmit.com